Inför VM
Turneringens logotyp avslöjades den tjugoåttonde oktober 2014 av astronauter på den internationella rymdstationen och projekterades sedan på Moskvas Bolshoiteater under ett tv-program samma kväll. Den ryska idrottsministern Vitaly Mutko sa att logotypen var inspirerad av ”Rysslands rika konstnärstradition och dess historia med djärv prestation och innovation”, och Fifas dåvarande president Sepp Blatter uttalade att den återspeglade landets ”hjärta och själ”. Varumärket skapades av en portugisisk designbyrå, Brandia Central Material, under 2014 med ett typsnitt som går under namnet Dusha. Värdnationen fick ta emot väldigt god kritik för deras jobb med logotypen och design inför världsmästerskapet.
Den officiella maskoten för fotbollsturneringen valdes ut genom en väldigt stor designtävling bland universitetsstudenter. En allmän röstning användes för att välja ut tre finalister av de flera tusen förslag som lämnats in. Finalisterna var en katt, en varg, och en tiger. Vinnaren, med nästan en miljon röster, var en ”antropomorfismvarg” klädd i det ryska fotbollslandslagets matchställ. Namnet på vargen var Zabivakas, vilket är ryska och betyder ”hett temperament”.
För alla fans som reste till Ryssland för att titta på fotbolls-VM så gällde inte Rysslands allmänna visumpolitik. Under tiden som turneringen spelades så kunde besökare och resenärer komma in i Ryssland oavsett medborgarskap. Dock så var de resande tvungna att visa ett ”publik-ID” som gavs ut i och med köp av biljetter. Detta ID krävdes för att ange landet som visumfritt, medan en biljett, ett ID och ett giltigt pass krävdes föra att komma in på arenorna där matcherna spelades. Dessa ”publik-ID:n” gav fansen fri tillgång till kollektivtjänster, inklusive bussar och tågtrafik mellan värdstäder. Detta var något som de tillresta var mycket nöjda med och berömde värdnationen något markant för deras varma välkomnade. Värdnationen var dock tydliga med att dessa privilegier, inklusive den tillfälligt öppna tullen, snabbt kunde komma att tas tillbaka om landet kände ett behov att ”säkerställa försvarsförmågan eller säkerheten för staten eller den allmänna ordningen”.
Den officiella matchbollen, Telstar 18, presenterades under slutet av 2017. Bollen är baserad på den första officiella VM-boll som Adidas skapade 1970, som då kallades Telstar. En speciell rödfärgad variation användes under turneringens slutspel, för att hedra värdnationens egna färger. Bollen fick dock mycket kritik av framför allt målvakterna som menade att bollen var ovanligt hal och gav dem ovanliga problem att hålla bollen. Två bollar sprack dessutom under gruppspelsmatchen mellan Frankrike och Australien, vilket ledde till större kritik riktat mot Adidas.